Ikke glem de gode selskapene i all børsuroen. Hold på dem – og glem resten.
Midt i all børsuro og sensasjonelle overskrifter er det lett å glemme hva aksjer egentlig er. Media kan gi inntrykk av aksjemarkedet som et casino fylt med notoriske optimister den ene dagen og panikkartede spekulanter den andre dagen.
Selv om vi finner begge deler i aksjemarkedet, er et aksjemarked ganske enkelt et sted hvor eierskap (aksjer) i virkelige virksomheter skifter hender. At noen blir revet med i oppgang, eller dumper aksjer i panikk, må ikke overskygge det faktum at gode selskaper vokser jevnt og trutt, og gir en god avkastning ved et langsiktig eierskap.
Gode selskaper fortsetter nemlig å være gode. Tross børsens opp- og nedturer. Dårlige selskaper fortsetter gjerne å være dårlige.
Dette er ikke bare ODINs tilnærming, men også funnene til konsulentselskapet HOLT, som nå eies av den sveitsiske banken Credit Suisse. I en større analyse de gjorde for et par år siden, kommer det klart frem at selskaper med driftsmessige fortrinn, som gjenspeiles i vedvarende høy avkastning på kapitalen, har en sterk tendens til å forbli gode selskaper[1]. Og motsatt; svake selskaper forblir gjerne svake. Snuoperasjoner ender som ofte opp med å forbli operasjoner, igjen og igjen.
Selskaper med høy lønnsomhet pleier å beholde konkurransefordelen mot dem med lavest avkastning på den investerte kapitalen. Spesielt gunstig er å om man kan kjøpe aksjene til en fornuftig pris. Aksjer som har falt veldig mye i pris, kan virke forlokkende, men ifølge studien er det bedre å betale «full pris» for kvalitet enn «lav pris» på dårlige selskaper («frosker») som man håper skal bli gode («prinser»).
Skille klinten fra hveten
Hva skiller så gode selskaper fra dårlige? Vi har skrevet om det i ulike sammenhenger tidligere, men en av bærebjelkene i vår investeringsfilosofi sammenfaller med kriteriene til HOLT: En høy avkastning (målt ved kontantstrømmen) i forhold til investert kapital (CFROI).
I den nevnte studien fra 2013 fant konsulentene i HOLT ut at topp 20% selskapene hva gjaldt CFROI hadde en årlig aksjeavkastning i perioden 1993 til 2013 på 10,9 prosent, mot 9,1 prosent for markedet og 4,5 prosent for de med lavest avkastning.
At selskaper med god avkastning på kapitalen og bra vekst også kan vise til god kursutvikling, er ikke rakettforskning. Det som er interessant er at gode selskaper fortsetter å være gode, mens dårlige fortsetter å være dårlige, som regel. Unntak som bekrefter regelen, finnes selvsagt.
Investor-legenden Warren Buffett uttalte noe av det samme for lenge siden (lar seg vanskelig oversette):
«It’s far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price».
Og med børsfall kan det nå kanskje være mulig å kjøpe “wonderful companies” til en god pris.
[1] Kilde: Credit Suisse HOLT: HOLT Wealth Creation Principles: Was Warren Buffett Riggt: Di Wonderful Companies Remain Wonderful